نوشته شده در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط b6 |

بيماریهای منتقله از راه غذا: 

- سالمونلا:

 

انتروكوليت شايعترين تظاهر عفونت سالمونلايي است .بيش از 2200 گونه سالمونلابا توجه به ساختار آنتي ژني آنها شناسايي شده است .كه تنها ده سروتيپ آن ها عامل بيشترين عفونت هاي گزارش شده هستند .سالمونلاها در طيف وسيعي از مواد غذايي وجود دارد مانند : گوشت مرغ ، گوشت قرمز، تخم مرغ وشيرغير پاستوريزه، فراورده هاي لبني، ماهي، سس هاي سالاد و... بيماري در تمام سنين بويژه در كودكان و نوجوانان مشاهده مي شود. دوره نهفتگي بيماري ۴۸-۸ ساعت و دوره بيماري ۳ تا ۵ روز مي باشد. بيماري با علايم تهوع، سردرد،استفراغ،اسهال همراه با مخاط و خون، دردهاي شكمي و تب، گاها لرز ايجاد مي شود. استفاده از غذا هاي توليد شده با روش صنعتي، پختن كامل ماكيان، شناسايي ناقلين وپرهيز از اشتغال به كار آنها در محل هاي تهيه وطبخ غذا ورعايت دقيق نكات بهداشتي مي تواند از عوامل موثر در كاهش سالمونلا زيس باشد.

. اين باكتري تمامي گروههاي سني بويژه كودكان شش ماهه تا 10

٢- شيگلا:

شيگلوزيس يكي از موارد بيماريهاي منتقله از غذا مي باشد. كه توسط باسيل شيگلا ايجاد مي شود. دوز آلوده كننده اين باكتري پايين و حدود 200 تا 10 ارگانيسم مي باشد. اين باكتري تمامي گروههاي سني بويژه كودكان شش ماهه تا 10 سال را در بر مي گيرد . از طريق غذا، آب ، تماس فردبه فرد،  مدفوعی-دهانی و حشرات منتقل ميگردد. دوره نهفتگي بيماري ۱ تا ۷ ساعت و مدت آن ۴ تا ۷ روز می باشد. علايم بيماري بصورت اسهال شديد همراه خون و بلغم ، درد ناحيه پايين شكمي به همراه تب مشاهده مي شود. كنترل صحيح آب، غذا وشير، دفع صحيح فاضلاب وكنترل حشرات، جداسازي بيماران وشناسايي ناقلين به ويژه دست اندر كاران تهيه مواد غذايي ودرمان اشخاص عفوني با آنتي بيوتيك در حذف ارگانيسم موثر مي باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط b6 |

نکاتی مهم در رابطه با بهداشت موادغذایی

 


 

مسمومیت غذایی عبارتست از مجموعه اختلالاتی که در نتیجه خوردن غذاهای فاسدی که به میکروبها و مواد شیمیایی آلوده هستند در بدن به وجود می آید. مسمومیتهای غذایی انواع مختلف دارند ولی نوع میکروبی آن شایع تر از سایر مسمومیت های غذایی است.


برای برخورداری از تغذیه مناسب و درست باید به دو موضوع زیر توجه داشت :

۱ـ دریافت عوامل مختلف غذایی متناسب با نیازهای بدن (ماکرونوترینت‌ها، میکرونوترینت‌ها . . .).

۲ـ دریافت غذای مورد نیاز به صورت کاملا سالم و فاقد آلودگی‌های زیان بخش و در شرایطی که مواد مغذی آن در مراحل مختلف تهیه، طبخ، نگهداری تا حد امکان حفظ گردد. آنچه که اینک مورد بحث ما است در حقیقت همین موضوع دوم است که معمولا تحت عنوان بهداشت مواد غذایی مورد گفتگو قرار می‌گیرد.

یادآوری این نکته برای توجه بیشتر به اهمیّت بهداشت مواد غذایی، سودمند است که ممکن است غذای مصرفی کاملا با نیازهای جسمی انسان هماهنگ باشد و همه شرایط یک تغذیه کافی را داشته باشد اما به لحاظ آلودگی یا وجود عوامل زیان بخش در آن، سلامت انسان را به طور جدی تهدید نماید. لذا بهداشت مواد غذایی، در واقع تضمین کننده سودبخشی غذای مناسب و یک رکن اساسی در تغذیه صحیح است.
 


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.